40ZOBRAZENÍ


Jíte ryby? Odborníci na zdravou výživu a mnozí profesionální kuchaři se shodují, že rybí maso by mělo být obsaženo v jídelníčku každého z nás minimálně jednou týdně. Sci-fi? Pro někoho ano, pro jiné zase běžná záležitost. Ať tak nebo onak, rybí maso je považováno za jedno z nejzdravějších vůbec a rozhodně bychom se mu neměli vyhýbat.

Jíte pravidelně rybí maso?

Pokud pravidelně sledujete nějaký pořad o gastronomii, který se snaží o osvětu českých jedlíků, určitě vám neuteklo, že mnozí profesionální kuchaři a odborníci na gastronomii velmi často na diváky apelují, aby do svého jídelníčku zařazovali kromě hovězího, vepřového a kuřecího masa také maso z ryb. Je totiž obecně známo, že lidé v česku se konzumaci rybího masa vyhýbají a nemají o něj zájem.

Podle řady českých, ale i evropských výzkumů, které byly v této oblasti provedeny, vyplývá, že Češi v konzumaci ryb zaostávají za evropským průměrem téměř až o celou polovinu. To je pro zemi, kde má rybářství, nejstarší řemeslo vůbec, několikasetletou tradici, velmi špatná zpráva. Tato čísla se s dovozem ryb ze zahraničí sice změnila k lepšímu, ale ne do takové míry, abychom v konzumaci rybího masa alespoň z části dohnali některé evropské státy.

Není všechno zlato, co se třpytí

Dovoz mořských ryb ze zahraničí sice příznivě stimuloval konzumaci ryb mezi českými spotřebiteli, ale k lepším stravovacím návykům to rozhodně nepřispělo. Důvodem je špatná kvalita dovážených ryb. Na rozdíl od hovězího masa, které je nejlepší připravovat až po nějaké době, kdy je takzvaně „uleželé a odpočinuté", rybí maso je nejkvalitnější a nejchutnější čerstvé. A to je právě onen problém. Čerstvé mořské ryby ze zahraničí jsou k dostání jen ojediněle a především ve větších městech. Řada konzumentů proto volí rybí maso zamražené, které se chuťově čerstvému rozhodně rovnat nemůže. Přitom existuje alternativa v podobě ryb z českých řek a rybníků.

„Česká ryba"

„České ryby" jsou dnes snadno dostupné, jejich cena není nijak zvláště vysoká a v nabídce nenajdete pouze kapra, který je často vnímán za jedinou českou rybu, kterou je u nás možné zakoupit. Zvyšující se poptávka po sladkovodních rybách donutila prodejce, aby do své nabídky zařadili i mnoho jiných zajímavých ryb. Můžeme tak vybírat ze sladkovodních ryb jako je pstruh, candát, štika, sumec, amur nebo tajemný úhoř. Z těchto ryb lze připravit velmi chutné pokrmy a tradiční české speciality, na kterých si pochutná opravdu každý.

Abychom si opravdu vychutnali rybí maso, měli bychom vždy kupovat maso čerstvé nebo chlazené. Pouze v těchto případech si rybí maso zachovává své vitaminy a jiné prospěšné látky, je chutné a dobře se s ním pracuje. Prodej a nákup čerstvých ryb patří u nás, díky dlouholeté tradici rybářského řemesla, k velmi oblíbeným způsobům, jak si rybí maso obstarat. Není nic jednoduššího, než zavítat na rybí sádky nebo na podzimní výlovy rybníků a zakoupit si rybu vytaženou přímo z rybníku. Nejde sice o pravé BIO ryby, ale rozhodně k nim mají blíže, než ryby zamražené a zakoupené na pultech supermarketů. A ještě k tomu jsou často kvalitnější a chutnější.

Rybí maso, které je prodáváno jako „hluboko zamražené" velmi trpí v průběhu distribuce nebo skladování. Často tak dochází k opakovanému rozmražení a zamražení, čímž maso ztrácí na kvalitě i chuti. Proto, chceme-li mít jistotu kvalitního, chutného a zdravého rybího masa, nakupujme pouze ryby čerstvé nebo nelze-li jinak, tak chlazené.

Proč jíst rybí maso?

Mnohé vědecké studie prokázaly, že rybí maso je zdravé a látky a vitamíny v něm obsažené prospívají lidskému organizmu.

Rybí maso totiž obsahuje velké množství bílkovin, minimum tuků a žádné sacharidy.

Díky tomu je lehké, snadno stravitelné a vhodné pro lidi držící různé nízkoenergetické nebo diabetické diety.

Zároveň má vysoký obsah vitaminů A, D, a E. Vitamíny B6 a B12, které jsou taktéž v rybím mase ve vysoké míře obsaženy, příznivě napomáhají stimulovat nervovou soustavu, odbourávat stres a ovlivňují krvetvorbu.

Zde ale výčet člověku prospěšných látek nekončí. V rybím mase je zastoupena také řada minerálů, jako je selen, zinek, vápník fosfor nebo jód.