39ZOBRAZENÍ

Proč se jim vyhnout?  

Určitě proto, že obsahují poměrně vysoké procento soli, díky čemuž pak naše tělo zadržuje vodu a zvyšuje se nám krevní tlak. Vysoký obsah živočišných tuků zase u nadměrných konzumentů vede k boji s obezitou a zvýšeným cholesterolem a následně i s onemocněním srdce a cév. Uzeniny obsahují také spoustu konzervantů a umělých barviv, která mohou nepříjemně dráždit náš žaludek a vůbec celý trávicí trakt, u citlivých jedinců mohou dokonce vyvolat alergické reakce.

Ne byste rozhodně měli říct také všem výrobkům, které obsahují jen malé množství masa. Podle zákona jej musí v uzeninách být minimálně padesát procent, což ovšem znamená, že zbylých padesát procent mohou být nejrůznější náhražky, kůže, odřezky od kosti, mouka nebo sójové bílkoviny.

A proč si je dopřát?

Jednoznačně proto, že jsou prostě chutné. A pokud se navíc naučíte číst i miniaturní písmena na zadní straně obalu, zjistíte, že některé jsou i kvalitní a zdraví příliš nezatěžují.

Když uzeninu, pak jedině s vysokým obsahem masa. Ty kvalitní se pohybují od pětasedmdesáti procent masa ve výrobku výše a díky tomu v nich najdeme i poměrně velké množství bílkovin, železa, zinku nebo vitamínu B12. Ale to neznamená, že by snad neobsahovaly nadbytečné množství soli a živočišných tuků. Ovšem hlavu bychom si měli dělat spíš ze všech „éček“, které se do nich přidávají. Některé tyto látky jsou odborníky považovány za karcinogenní a při dlouhodobějším užívání člověku nebezpečné. Ale je potřeba také říct, že některé z nich jsou podstatně menším zlem než bakterie, které by se bez jejich přítomnosti v uzeninách rozšířily. 

Na trhu jsou k dostání i bio uzeniny, které ovšem nejsou o nic méně kalorické, slané nebo tučné než ty ostatní. Jsou však vyrobeny z kvalitního masa zvířat, k jejichž růstu nebylo použito žádných hormonů, neobsahují barviva ani konzervační látky, či sójové náhražky.

Šunka, nebo uherák?

Tak v tomto případě jednoznačně vede šunka. Na rozdíl od svého tučného, i když velmi lahodného kolegy obsahuje minimální množství tuku, zhruba dva až deset gramů ve sto gramech výrobku. Nejméně tuku vůbec je v šunce krůtí. Pro děti, ale nejen pro ně volte šunku bez obsahu konzervantů a barviv, se sníženým obsahem soli.

 



Uzeniny a zdraví

Hubnutí a uzeniny se příliš neslučují. Vyjma již zmíněné krůtí šunky, byste se, držíte-li redukční dietu, měli veškerých uzenin vyvarovat. Nezapomeňte také vypustit ze svého jídelníčku všechny paštiky.

Na zdraví má velmi negativní vliv i oblíbené grilování a opékání buřtů či klobás. Dochází při něm k uvolňování volných radikálů, které se pak dostávají do těla a mohou být karcinogenní. Ale ani tuto kratochvíli si nemusíte odepírat. Stačí volit raději grilování, než pečení na přímém ohni a použít k tomu alobalové misky, které zabrání odkapávání tuků do ohně a vytváření škodlivých látek.

Určitě lze s definitivní platností říct, že pravidelná a častá konzumace uzenin není zdravá, ale to není přílišná konzumace čehokoliv. Proto myslete na staré dobré: všeho s mírou. Potom se nemusíte obávat sáhnout ani po propečené voňavé klobáse nebo kousku oblíbeného salámu.

Sama za sebe říkám, že patřím mezi masožravce - šunce, debrecínce nebo uzenému neodolám. A co vy? Bojíte se varovně zdvižených prstů odborníků a raději se uzeninám vyhýbáte? Nebo si z nich vůbec nic neděláte? A jaké uzeniny nesmějí na vašem stole chybět?